auto front

Imagine dintr-un derby timișorean Auto – CFR, disputat în august 2012 în Divizia D

Site-ul druckeria.ro a semnalat, în cei peste patru ani de existență, în numeroase rânduri, dispariția a două-trei duzini de echipe de fotbal din Timișoara, din 1990 încoace. Odată cu întreprinderile de stat, a murit și fotbalul de cartier în capitala Banatului, care a rămas fără câteva repere importante ale tradiției sale fotbalistice. Și, mai cu seamă, fără acea „piramidă”, despre care se vorbește de ani buni, care în momentul de față e compusă doar din trunchi, adică fără vârf și – extrem de îngrijorător! – fără bază.

La finele ediției 2015/2016 a Ligii a IV-a, două dintre echipele Timișoarei au părăsit eșalonul, pe intrări diferite. Ripensia a făcut-o pe ușa din față, reușind să câștige campionatul și apoi barajul de promovare în Liga a III-a, după un 7-0 la „general” cu laureata județului Hunedoara, Hercules Lupeni. De partea cealaltă, CFR-ul a părăsit „D”-ul pe ușa din dos, de pe ultimul loc, iar ieșirea din scenă a fost deloc onorabilă pentru tradiția unei grupări cu 83 de ani vechime, fostă vicecampioană națională și finalistă a Cupei României: neprezentare la jocul din ultima etapă, de acasă, cu AS Peciu Nou. Astfel, prin promovarea Ripensiei în „C” și retrogradarea CFR-ului în „Județ”, Timișoara a rămas în „D” doar cu ACS Poli II. O echipă-satelit a unei divizionare secunde, care după toate probabilitățile va rămâne singura reprezentantă a reședinței de județ în acest eșalon. Altfel spus, o premieră negativă pentru fotbalul timișorean!…

Vremuri de mult apuse, derby-uri de mult uitate

Primul sezon disputat în totalitate în democrație a programat la startul Diviziei D, compusă la acea vreme din 20 de echipe, nu mai puțin de opt team-uri timișorene: Auto-FZB (care a și promovat), Azur, Elba, Modern, Electromotor, Dacia, Șoimii și Mănușarul. Dintre ele, doar Auto mai rezistă, la nivelul Campionatului Municipal (Liga a VI-a), fără particula FZB, purtată până după mijlocul anilor ’90, și care a apărut după fuziunea cu o altă echipă de mare vechime în Freidorf, cea a Fabricii de Zahăr Banat.

Greu de crezut, dar aici se juca fotbal în urmă cu două decenii. Vă prezentăm terenul „Elba”

Greu de crezut, dar aici se juca fotbal în urmă cu două decenii. Vă prezentăm terenul „Elba”

Să ne amintim și unde jucau echipele mai sus enumerate. Auto-FZB evolua, așadar, în Freidorf, pe binecunoscuta arenă cu tribună acoperită și scaune de… autobuz. Azur juca pe fosta bază „Autoturisme” din zona Buziașului, acolo unde astăzi își dispută meciurile Ripensia. Modern era supranumită echipa din Plopi, activând pe stadionul localizat în acest cartier de margine al orașului, utilizat astăzi doar de Tricoul 1 Iunie. Cei de la Electromotor puteau fi urmăriți în Ronaț, pe actualul stadion de rugby „Gheorghe Rășcanu”, unde și-au desfășurat activitatea mai bine de trei decenii. În apropiere, evolua și Dacia, pe stadionul situat la capătul străzii Mircea cel Bătrân, aflat astăzi într-o avansată stare de degradare. Șoimii, botezați „aviatorii”, își disputau jocurile de acasă aproape de aeroport, pe un teren ce era recunoscut pentru lungimea și lățimea sa, la limita superioară a regulamentului. Arena de casă a echipei Mănușarul se regăsește tot în Ciarda Roșie, însă e de ani buni ieșită din circuit. Iar Elba își avea terenul pe actualul Bulevard Iosif Bulbuca, pe linia tramvaiului 9, chiar lângă ștrandul fabricii. O arenă ce a fost, din păcate, dezafectată imediat după dispariția echipei, iar astăzi nimic nu ne mai amintește de faptul că, la un moment dat, acolo se juca fotbal.

În total, un număr de 36 de cluburi timișorene au activat în Liga a IV-a în perioada 1990-2016, cele mai multe fiind de mult „oale și ulcele”. Practic, le mai avem în prezent, angrenate în competiții, pe ASU Politehnica, Ripensia, ACS Poli II, CFR, Auto și Electrica – însă în cazul grupării „tramvaiștilor” trebuie spus că funcționează de aproape un deceniu exclusiv la nivel de centru juvenil, având înscrisă o echipă în „Municipiu”.

Recordul post-decembrist: 9 timișorene în „D”

Au fost ani în care iubitorii de fotbal din Timișoara aveau decizii greu de luat de fiecare dată când se apropia etapa din „D”. Iar asta datorită numărului extrem de mare de echipe care s-au aliniat la start, însă totul până la începutul deceniului trecut. Practic, recordul de participante în „D” după Revoluție e de 9 echipe timișorene. A fost stabilit de ediția 1991/1992, când Timișoara era reprezentată de Dacia, Azur, Modern, Șoimii, Tehnolemn, Textila, Elba, Electromotor și Mănușarul, iar apoi egalat în ediția 2000/2001, când s-au aliniat la start Tabac-Textila, Tehnomet, Calor, CFR, Bayern, Șoimii, Universitatea, Petrom și Comtim.

Ultimul teren de fotbal din Mehala

Ultimul teren de fotbal din Mehala, stadionul „Dacia”, și-a închis de mult porțile. Aici evolua odinioară echipa cu același nume, campioană în „D”, în sezonul 1993/1994

Recordul negativ, până în prezent, a fost de două echipe timișorene prezente într-o ediție a „D”-ului. S-a întâmplat chiar de trei ori: în 2009/2010 (Poli 2002 și Auto) și în sezoanele 2011/2012 și 2012/2013, când Timișoara a fost reprezentată de fiecare dată de CFR și Auto.

Dispariția echipelor tradiționale ale D-ului din ultimul sfert de veac a adus, de la sine, părăsirea, degradarea și chiar demolarea unui număr important de baze sportive. Iar ca o consecință, o lipsă de opțiuni pentru juniorii cluburilor timișorene (sau școlilor de fotbal) aflate încă în activitate, care astfel nu au șansa de a se „roda” aproape de casă și, în cel mai bun caz, ajung să-și încerce norocul în alte zări. Ultimii ani ne-au oferit însă exemple cu duiumul de tineri extrem de talentați, dar care s-au pierdut ori au abandonat complet fotbalul, una dintre explicații fiind, fără doar și poate, numărul mic de echipe Timișorene active sau măcar stabile.

Fotbalul timișorean e în acest moment o construcție șubredă, fără acoperiș și fără fundație, care trăiește doar prin câteva grinzi și ziduri de susținere (le-am numi aici pe cele două divizionare B, ASU Politehnica și ACS Poli, plus proaspăta divizionară C, Ripensia). În rest, Timișoarei i-a rămas o singură echipă în Liga a IV-a și alte câteva cluburi împrăștiate prin „Județ” sau „Municipiu”. De-a dreptul alarmant, pentru un oraș de mărimea și tradiția fotbalistică a Timișoarei!

***

30 de echipe a pierdut Timișoara din 1990 încoace (dintre cele care au evoluat și în Liga a IV-a): Azur, Elba, Modern, Electromotor, Dacia, Șoimii, Mănușarul, Tehnolemn, Textila, Electrica, Tabac, Poli II (participantă în 98/99), Telecom, Celuloză și Oțel, Tehnomet, Știința (AS Politehnica), CSA, Bayern, Universitatea, Petrom, Comtim, Voința, Frola, Tipomic, Calor, UMT (participantă cu echipa-satelit), BC Golf, Top Alumino (mutată la Dumbrăvița), Poli 2002, Informatica.

12 ediții ale Ligii a IV-a Timiș (începând din 1990/1991) au avut câștigătoare din Timișoara: 90/91 Auto-FZB, 92/93 Electrica, 93/94 Dacia, 95/96 Electrica, 98/99 Telecom, 99/00 Știința, 00/01 CFR, 01/02 CFR, 02/03 CFR, 04/05 Calor, 14/15 ASU Politehnica, 15/16 Ripensia.

4 echipe va alinia la start Timișoara în primele patru ligi în sezonul viitor, dintre care un „satelit”. Actuala „piramidă” a fotbalului timișorean e reprezentată în graficul de mai jos:

piramida-fotbalului-timisorean-in-sezonul-2016-2017

Trackbacks

Leave a Reply